Data dodania: 2018-08-10
Okablowanie strukturalne, ze względu na wszechstronność zastosowań jest jednym z kluczowych elementów każdego projektu budowlanego. Prawidłowo zrealizowana infrastruktura sieciowa uwzględnia przepisy obowiązującego prawa oraz zalecenia norm opracowanych przez międzynarodowe komitety standaryzacyjne.
W budynkach mogą mieścić się m.in. biura, centra danych lub zakłady produkcyjne. Występujące w nich okablowanie strukturalne, poza spełnianiem swojej roli podczas normalnej eksploatacji, nie może stwarzać dodatkowego zagrożenia w razie pożaru. Ryzyko można zminimalizować poprzez zastosowanie kabli odpornych na pożar. Dzięki badaniom na temat zjawiska pożaru w budynku ustalono, co w czasie jego trwania stwarza zagrożenie i ma wpływ na szybkość ewakuacji. Są to:
- palność,
- propagacja płomienia,
- emisja dymu,
- emisja wycieków,
- wydzielanie ciepła.
Odporność na niektóre właściwości materiałów oraz zjawiska jest oznaczona znakami na kablach teleinformatycznych i telekomunikacyjnych – LSOH, LSZH, LSHF, FRNC-C, LSFR-FR lub innymi. Spotykane oznaczenia anglojęzyczne przedstawiono w Tabeli 1:
Tabela. 1. Oznaczenia odporności na niektóre właściwości materiałów okablowania strukturalnego
Sposoby badania kabli i przewodów oraz ich reakcji na ogień opisuje norma EN 50399:2011+A1:2016. Wszyscy producenci okablowania zostali zobligowani do wykonania badań w niezależnych akredytowanych laboratoriach badawczych celem uzyskania stosowanych certyfikatów potwierdzających klasę odporności ogniowej. Te certyfikaty stanowią podstawę do wystawienia Deklaracji Własności Użytkowych, a od 1 lipca 2017 roku wszystkie kable muszą posiadać certyfikat CE.
Wdrożenie norm bezpieczeństwa w budynkach, które muszą spełniać wysokie wymagania dotyczące bezpieczeństwa, i dostosowanie aktualnych przepisów odnoszących się do bezpieczeństwa jest zadaniem wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Warto wiedzieć, że zalety kabli o niskim wskaźniku zagrożenia pożarowego nie będą odczuwalne na co dzień, podobnie jak zalety poduszek po-wietrznych w samochodach. Uwidocznią się one dopiero w trakcie pożaru.